
ادامه مطلب...

همه والدین، در دوران خردسالی فرزندشان، با چنین جملاتی مواجه می شوند. گاهی قضیه، به هیولای زیر تخت مربوط است و گاهی هم غول پشت پنجره. من و شما می دانیم که در تاریکی هیچ خبری نیست و خانه، در سیاهی شب، به اندازه روشنایی روز، در امن و امان است، ولی یک کودک دو، سه ساله که ترسیده، می تواند این قدر منطقی باشد؟ به نظر شما، بهترین راه برخورد با ترس از تاریکی در بچه ها چیست؟
ادامه مطلب...
مدارس هوشمند:
مقدمه
آموزش رایج در مدارس کشور، یک آموزش سنتی و یا به عبارت دیگر آموزش فقط شنیداری می باشد. حداکثر اقدام تصویری در خصوص موضوعات مورد آموزش، نصب بعضی پوسترهای رنگی بر روی تخته سیاه کلاس می باشد. در روش دیداری- شنیداری سعی می شود آموزش به کمک فیلم ، انیمیشن، نماهنگ و ... ارائه گردد. در این روش ماندگاری مطلب قریب به 20 سال می باشد در حالی که ماندگاری مطلب در روش شنیداری حداکثر 6 ماه است. در ضمن در روش دیداری- شنیداری مطالب علمی در محیطی جذابتر و در مدت زمان کمتر قابل انتقال است.
در مدارس معمولی، طرح درس معلم شامل مجموعه ای از دستورالعمل ها، برنامه های درسی، سؤالات تمرینات اضافه، امتحانات کلاس و ... می شود. اما در مدارس چندرسانه ای علاوه بر این موارد، معلم از مواد آموزشی چندرسانه ای شامل فیلم، عکس، صدا، اسلاید و ... استفاده می کند تا کیفیت و ماندگاری آموزش را ارتقا بخشد. این قدم اول در راه حرکت به سمت مدارس هوشمند است.
درباره ی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر نظام آموزشی (و به طور خاص مدارس) دو رویكرد متفاوت وجود دارد. برخی معتقدند، اثر فناوری های جدید تدریجی است و صرفاً انتقال برنامه ی درسی سنتی را كارآمدتر می سازد و در واقع، دسترسی به اطلاعات سریع تر می شود. رویكردی دیگر معتقد است ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات به مدرسه ها، هدف ها و ابزارهای تعلیم و تربیت را به طور اساسی تغییر می دهد. از این دیدگاه فناوری اطلاعات بر مرزهای ساختاری نظام آموزش سنتی فایق می آید.
با این كه موارد بالا از دستاوردهای استفاده از فناوری اطلاعات است، با این حال ساده لوحانه است اگر تصور كنیم ورود فناوری اطلاعات (در جلوه های متفاوت آن : اینترنت ، رایانه ، چند رسانه ای و ... ) به تنهایی باعث انقلاب آموزشی شود. اگر فرهنگ یاد دهی – یادگیری در نظام آموزشی تحول نپذیرد ، ورود فناوری های اطلاعاتی نه تنها تحولی ایجاد نخواهد كرد ، بلكه به تقویت سنت های محافظه كارانه ی آموزشی منجر خواهد شد. لذا تغییر در مدرسه سنتی به سوی مدرسه هوشمند نیازمند تغییر در نظام آموزش و پرورش كشور می باشد و هیچگاه راه اندازی مدارس هوشمند میسر نخواهد شد مگر ساختار نظام آموزش و پرورش تغییر یابد . این امر نیازمند برنامه ریزی حداقل بیست ساله می باشد. این تغییر می بایست قدم به قدم و با درایت و تفكر باشد.
منظور از مدارس هوشمند چیست ؟
ادامه مطلب...
کمکاري مادرزادي تيروييد

قدم نورسيده مبارک! نوزادتان بعد از 9 ماه دعا و مراقبت به دنيا آمده است. چه آزمايشي برايش انجام دادهايد؟ آيا ميدانيد در کشورهاي توسعهيافته، براي تشخيص حدود 23 بيماري، در همان دوران نوزادي، آزمايشهاي بيماريابي يا غربالگري انجام ميدهند؟
يکي از مهمترين بيماريهايي که ممکن است عامل عقبماندگي شود، کمکاري غده تيروييد است که براي نوزادان انجام ميگيرد و با تشخيص زودهنگام و درمان اين بيماري ميتوان از بروز عوارض خطرناک آن جلوگيري کرد.
در اين باره دکتر اکبر کوشانفر، متخصص کودکان توضيح مي دهند:
کمکاري مادرزادي تيروييد شايعترين علت قابل پيشگيري عقبماندگي ذهني نوزادان است. در زماني که عقبماندگي ظاهر ميشود، درمان بيفايده است، اما در موقع تولد به راحتي با يک آزمايش ساده از روز سوم تا پنجم بعد از تولد قابل شناسايي است و با درمان سريع ميتوان از بروز اين معضل پيشگيري نمود و هر گونه تاخير در درمان آن، از ضريب هوشي و سلامتي نوزادان خواهد کاست.
علت بيماري چيست؟
هرگاه به دليلي غده تيروييد نوزاد قادر به توليد هورمون تيروييد (تيروکسين) به اندازه کافي نباشد يا هورمون تيروييد در بدن به درستي فعاليت نکند، کمکاري تيروييد اتفاق ميافتد. هورمون تيروييد يکي از هورمونهاي مهم در رشد و تکامل نوزاد است و کمبود اين هورمون عوارضي مانند عقبماندگي ذهني، کوتاهي قد ، ناشنوايي ، اختلال گفتار و بعضي از بيماريهاي مغزي و عصبي را به دنبال دارد.
با انجام يک آزمايش ساده در فاصله روزهاي 3 تا 5 بعد از تولد ميتوان به وجود کمکاري مادرزادي تيروييد پي برد.
اين آزمايش با گرفتن چند قطره خون از پاشنه پاي نوزاد انجام ميشود. اين نمونهگيري ساده، بيخطر و به حدي کم درد است که گاه حتي نوزاد از خواب بيدار نميشود.
نتيجه اين آزمايش 48 ساعت بعد مشخص شده و در صورت وجود کمکاري مادرزادي تيروييد در نوزاد، بلافاصله اقدامات درماني شروع ميشود. لذا خواهشمند است روز سوم بعد از تولد فرزندتان، به نزديکترين مرکز بهداشتي درماني محل زندگي خود مراجعه نماييد.
دانشآموزان با مشکلات ویژه یادگیری را بشناسیم
difficulties=D.L ) می باشد و آن به گروهی گفته می شود که در یک یا چند فرایند روانی اساسی در ارتباط با فهمیدن و یا کاربرد زبان شفاهی و کتبی ، ناتوانی نشان می دهند . این ناتوانی ممکن است خود را در فعالیت هایی از قبیل گوش دادن ، فکر کردن ، سخن گفتن ، خواندن ، نوشتن ، هجی کردن و یا حساب کردن نشان دهد.
واژه دانش آموزان استثنایی به گروه های مختلفی اطلاق می شود که یکی از آنها دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری ( learning
این اختلال ها با نارسایی های دیگری نیز همراه است که عبارت اند از : نقایص ادراکی ، آسیب مغزی ، بدکاری جزئی مغز ، نارسایی در خواندن، و اختلال گویایی . این اصطلاح کودکانی را که به علت های دیگر با مسائل یادگیری مواجه می باشند( نظیر نقص بینایی ، نقص شنوایی ، نقص حرکتی ، عقب ماندگی ذهنی ، آشفتگی عاطفی و یا عدم برخورداری از محیط فرهنگی و اقتصادی مناسب ) در بر نمی گیرد . به بیانی دیگر « دانش آموز با مشکلات ویژه یادگیری» به دانش آموزانی اطلاق می شود که « با وجود برخورداری از هوش طبیعی و نداشتن نقایص حسی، آسیب های شدید مغزی و مشکلات شدیدعاطفی – اجتماعی، قادر به بهره گیری کامل از امکانات آموزش و پرورش متداول نبوده و در یک یا چند ماده درسی ضعف محسوس و مشهود داشته باشد».
ویژگی ها :
ادامه مطلب...

به گزارش روز جمعه جام جم آنلاین به نقل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، افرادی که علاقه زیادی به خوردن ترشی، سرکه، تمر هندی، ماست، قرهقروت و امثال آن دارند، اگر در مورد غذای مصرفی روزانه خود دقیق نباشند در معرض ابتلا به «ام.اس» قرار می گیرند.
براساس این گزارش، اختلال در غدد درونریز موجب میشود که سیستم داخلی بدن به هم ریخته و انسان از حالت تعادلی روحی و روانی خارج شود. پس میتوان نتیجه گرفت.
بهترین راهکار درمانی که در زمینه پیشگیری از بیماری «ام.اس» نیز برای این گروه موثر خواهد بود این است که افراد زودرنج و حساس باید تلاش کنند تا تفسیر خود را از موقعیتهای اجتماعی بهگونهای تغییر دهند تا کمترین فشار روانی بر آنان وارد شود.
بنا بر این گزارش، بهترین راهکار درمانی که در زمینه پیشگیری از بیماری «ام.اس» مؤثر است، پرهیز از بروز تنش در مناسبات بینفردی و سعی در کنترل احساسات و عواطف شخصی است.
این گزارش می افزاید، عموماً در بیماران مبتلا به «ام.اس»، PH خون گرایش به حالت اسیدی دارد و اگر این حالت بر اثر نوع تغذیه تکرار شود، بیمار در معرض حملات مداوم قرار خواهد گرفت و حال بیمار به مرور رو به وخامت خواهد رفت.
گفتنی است؛ بیماران مبتلا به «ام.اس» علاقه وافری به مصرف غذاهای دارای حالت اسیدوز مانند ماست، بستنی ، ترشی، تمر هندی، ماهی و امثال آن نشان می دهند ولی این بیماران باید از مصرف غذاهای اسیدی دوری جویند تا بدین وسیله از پیشرفت بیماری جلوگیری به عمل آورند.
این گزارش حاکی است، برای پیشگیری از این بیماری در سایر افراد نیز میتوان مصرف متعادل مواد غذایی به ویژه اجتناب از مواد غذایی اسیدی را توصیه کرد.
بیش فعالی یک اختلال رفتاری شایع است که حدود 8 تا 10 درصد از کودکان پیش دبستانی به آن مبتلا هستند.
احتمال ابتلا به این اختلال در پسران 3 برابر بیشتر از دختران است، اما علت این تفاوت هنوز ناشناخته است.
مطالعات فراوانی روی نقش عوامل تغذیه ای در ایجاد بیش فعالی کودکان انجام شده است که نتایج برخی از آنها را مرور میکنیم.
اسیدهای چرب ضروری
برخی از اسیدهای چرب که در بدن ساخته نمیشوند، ولی در حفظ سلامت انسان نقش حیاتی به عهده دارند، اسیدهای چرب ضروری نامیده می شوند. اسیدهای چرب ضروری عبارتند از: اسیدهای چرب امگا-3 ، امگا-6 و آراشیدونیک.
مغز انسان حدود 6درصد چربی دارد که اسیدهای چرب امگا-3 سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است. یکی از نقشهای مهم اسیدهای چرب ضروری، ارتباط و انتقال بین سلولهای مغز است. اسید چرب امگا -3 که برای رشد و عملکرد مغز ضروری است ممکن است رفتار، حافظه و کمبودهای رفتاری و شخصیتی را بهبود بخشد.
یافتههای مطالعات نشان داده است کودکان مبتلا به بیشفعالی دارای سطح پایین تری از اسیدهای چرب ضروری هستند که در نتیجه مشکلاتی در یادگیری، رفتار، خواب و عملکرد ایمنی آنان ایجاد می کند؛ به طوری که در پسران 6 تا 12 ساله که دارای سطح پایین اسیدهای چرب امگا-3 بودند، مشکلات کم خوابی بیشتری دیده شده است.
بهترین منبع اسیدهای چرب امگا -3 ، ماهیهای آزاد مثل سالمون، ساردین، میگو و شاه ماهی است و منابع اسیدهای چرب امگا-6، کنجد ، تخمه کدو تنبل و تخمه آفتابگردان هستند. دیگر منابع اسیدهای چرب ضروری (امگا- 3 و امگا- 6 ) آجیلها، لوبیای سویا ، روغن بادام زمینی و روغن زیتون است.
ادامه مطلب...

عقب افتادگی ذهنی یا منگولیسم (سندروم داون) یکی از اختلالات شایع ژنتیکی است که در دوران بارداری قابل تشخیص و پشگیری است. برخی از مردم تصور میکنند که بروز اختلالات ژنتیکی ارثی است و هیچ دلیلی بر انجام غربالگری قبل، حین و بعد از بارداری وجود ندارد در حالی که در خانوادههایی که هیچ گونه پیشنیه ارثی از سندروم داون نداشتهاند، این عارضه دیده شده است. براساس این گزارش، برخی از والدین به دلیل اینکه فرزند اولشان مبتلا به این عارضه بوده یا از بچه دار شدن جلوگیری کردهاند بدون انجام مشاوره و غربالگری قبل از بارداری، اقدام به بچه دار شدن مجدد کرده و متاسفانه فرزند بعدی آنها مبتلا به این سندروم شده است.
سندروم داون به دلیل نوعی بی نظمی در ترتیب کروموزمی ایجاد میشود که در مراحل جنینی و تقسیم سلولی رخ میدهد به همین دلیل بسیاری از متخصصان علم ژنتیک تاکید دارند که باید دراین مرحله وجود عارضه سندروم داون تشخیص داده شود تا از تولد چنین نوزادی جلوگیری به عمل آید. غربالگری قبل و حین بارداری برای تشخیص اختلالات کوروموزومی از جمله سندروم داون از اهمیت خاصی برخوردار است به گونهای که اگر والدین نسبت به بیماریهایی که ممکن است در آینده کودک مبتلا به سندروم داون به آن مبتلا شود، آگاهی یابند از به دنیا آمدن چنین نوزادی خودداری میکنند چرا که خواسته هر پدر و مادری داشتن فرزندی سالم همراه با آیندهای روشن است.
ادامه مطلب...
تکنیک های شناخت افراد دورو
دورویی همانند یک سکه تقلبی است که روزی خود را نشان می دهد. انسان ها بر حسب انسان بودن دارای دو رو هستند ؛ یک رو، که ظاهر افراد و روی دیگر باطن انسانهاست. دورویی بیانگر این نکته است که ارتباطات در جامعه به شکل مؤثر صورت نمی پذیرد. این عبارات، بخشی از صحبت های دکتر علی صباغیان، استاد علوم ارتباطات است. وی معتقد است که وقتی ظاهر و باطن افراد با یکدیگر همخوانی نداشته باشد و هر کدام به شیوه خودشان عمل کنند، دورویی به وجود می آید.
صباغیان از حسد، به عنوان یکی از مسائل مهم و تأثیر گذار بر دورویی یاد می کند. او می گوید، حسد یکی از ریشه های دورویی است که باعث می شود ارتباطات به شکل مفید و مؤثری صورت نپذیرد. کسانی که دو روی متفاوت دارند و صادق نیستند به جای عقل ارتباطی، عقل ابزاری دارند. شخصی که دارای عقلانیت ابزاری است، کنشهای عقلانی او معطوف به هدف بوده و این بدان معناست که فرد دورو، رفتارهایی انجام می دهد که نیت او متوجه هدفهای دنیوی است.
به اعتقاد ماکیاولی نظریه پرداز، هدف، وسیله را توجیه می کند و برای رسیدن به هدف می توان از هر ابزار و وسیله ای استفاده کرد، که این نوع رفتار مخصوص افراد دورو است.بر اساس آموزه های اسلام برای رسیدن به اهداف نباید از هر وسیله ای استفاده کرد. این مسئله مانند آن است که برای تصاحب بازار از هر روشی استفاده کنیم که شرع، این اجازه را به ما نمی دهد. migna.ir
صباغیان در خصوص دورویی، بحث ناهماهنگی و «ناهمسانی شناختی» را مطرح می کند؛ بدین معنی که دوگانگی رفتار و گفتار، ناهماهنگی شناختی را ایجاد می کند، که همان دورویی است. دورویی اثرات سویی بر خانواده به عنوان کوچک ترین واحد اجتماع و به تبع آن کل جامعه دارد. دورویی بر بی اعتمادی دامن می زند و این مسئله در خانواده بلای خانمان سوزی است که باعث جدایی می شود. در چنین خانواده هایی دروغگویی و نفاق ایجاد می شود و سپس به والدین به فرزندان و به تبع آن به جامعه تسری می یابد و در عاقبت پایه بسیاری از بحران ها و ناملایمات اجتماعی می شود.
دستورالعمل اول:
نحوه گوش دادن به صحبت های کودک و عکس العمل خودتان را در مقابل او مطالعه نمایید.
برای دو یا سه روز اول ، گاه به گاه ذهن خود را بر روی ارزیابی نحوه گوش دادنتان به حرفهای کودک متمرکز نمایید.
بررسی کنید که چگونه و در چه حالتی به صحبت های کودک گوش می دهید؟ چقدر و چند بار در روز به حرفهای او با اشتیاق گوش جان می سپارید ؟ چه نوع صحبت های کودک ، توجه شما را بیشتر جلب می کند ؟ طرقی را که معمولاً در طول روز به صحبت های کودک گوش می دهید یادداشت کنید : از گوش دادن فقط به قسمت کمی از صحبت های کودک گرفته ، تا زمانی که به همه حرفها و کلمات او به طور کامل و با دقت گوش می دهید. آیا همیشه اجازه می دهید قبل از این که شما شروع به صحبت کنید ، کودک حرفهایش را تمام کند ؟ آیا وقتی که او سعی می کند صحبت کند از او نمی خواهید که عجله کرده ، زود حرفهایش را تمام کند؟ به عبارت دیگر آیا او را به تعجیل در سخن گفتن وادار نمی کنید ؟ کدام قسمت از حرفهای کودک را واقعاً می شنوید ؟ او معمولاً چقدر صحبت می کند و حرف هایش با شما بیشتر راجع به چه چیزهایی است ؟ هنگامی که کودک بدون توجه به این که شما مشغول کار مهمی هستید یا درباره موضوع مهمی صحبت می کنید ، شروع به حرف زدن می کند واکنش شما چگونه است ؟ وقتی که خیلی جدی به حرفهای کودک گوش می دهید چگونه و چند دفعه به صورت او نگاه می کنید ؟ شرح مختصری درباره نحوه گوش دادن خودتان به حرفهای کودک بنویسید . توجه شما نسبت به نحوه گوش دادن به حرفهای کودک ، مقدمه لازمی برای اجرای دستورالعمل های بعدی است .
ادامه مطلب...
براي روشن شدن مطلب ، دو کودک استثنايي را در نظر بگيريد . اولي پسري ده ساله و دومي دختري هفت ساله است و هر دو در يادگيري آداب اجتماعي دچار مشکل هستند . اگر شما والدين اين بچه ها بوديد چگونه مي توانستيد به آنها کمک کنيد تا مهارت ها و آداب اجتماعي را بياموزند . پيشنهادهاي زير آموزش راهبردهايي در اين خصوص است که به اين قبيل کودکان کمک مي کند تا اميال خود را کنترل کرده و توقعات اجتماعي را نيز برآورده سازند :
رفتاري را که مي خواهيد به فرزندتان بياموزيد سرمشق قرار دهيد ، مثلا وقتي مي خواهيد وارد مکاني شويد در بزنيد و اجازه بگيريد و يا هنگامي که مي خواهيد جايي را ترک کنيد ، به او گوشزد کنيد که با وجود اين که او دوست دارد بيشتر بمانيد ولي اکنون وقت رفتن است . مطمئن باشيد فرزندتان شنيده باشد که شما از صاحبخانه تشکر کرديد .
ادامه مطلب...
اموختن زیباتر وماندگارتر است: نه مقاومت جاهلانه: به کجا چنین شتابان : بشنو تفکر کن : بعد اقدام.
انتقادپذیری و انتقاد کردن موثر دارای اهمیت زیادی برای موفقیت سازمانی است. اموری چون ارزشیابی عملکرد ، مشارکت در تیمهای کاری ، خدمات رسانی به مشتریان و کنترل کیفیت ، بستگی به بکارگیری مطلوب انتقادپذیری و انتقاد کردن دارد و کار پیچیدهای است. انتقاد با ابراز احساسات درباره موضوعات پیچیده و مشکل ، میتواند تخریب کننده و حتی بسیار خطرناک باشد. بکارگیری ضعیف انتقاد ، منجر به شکست افراد و سازمانها میشود، از سوی دیگر استفاده آگاهانه و خردمندانه از انتقاد به شکوفایی افراد و سازمانها منجر خواهد شد.
ادامه مطلب...
همه آرزوی داشتن دندان هایی زیبا، مرتب و سفید، را دارند اما اغلب از کدر بودن دندان های مان هنگام خنده، ناخرسند میشویم.
چه چیزی دندان هایم را زرد میکند؟ و چه طور میتوان دندان ها را کاملاً سفید نگه داشت؟
ادامه مطلب...
چگونه یک کلاس فعال داشته باشیم ؟
روزگاری که معلم به عنوان گوینده و دانای کلاس و دانش آموز فقط به عنوان شنونده در کلاس حاضر می شد سپری شده است ، زمانی دانش آموز را به عنوان یک لیوان خالی در نظر می گرفتند که باید به وسیله ی معلم و کتاب های درسی پر شود ولی اکنون اشتباه بودن این تفکر به اثبات رسیده است . اکنون دانش آموز را باید آتشی افروخته بدانیم که معلم آن را شعله ورتر می کند . در ادامه روش ها و راه کارهایی برای فعال کردن کلاس ریاضی و بهبود جریان یاددهی – یادگیری ارایه می شود .
ادامه مطلب...
عوامل روانی
ادامه مطلب...
نرم افزارهای امنیتی سیستم
فایروالها آنتی ویروسها و آنتی اسپمها برنامه هایی هستند که قائدتا باید انرژی زیادی را از سیستم بگیرند. چونکه این نرم افزارها در اولین فرصتی که در بوت پیدا کنند اجرا میشوند و منابعی را که لازم دارند در اختیار خود میگیرند.
نمونه ها:
Norton Internet Security 2006
McAfee SecurityCentre
Kaspersky Internet Security 6.0.0.303
BitDefender v10
ادامه مطلب...
- بازی های وانمودی به کسب مهارت های اجتماعی و عاطفی کمک می کنند
هنگامی که کودک شما در حال بازی وانمودی است، به شکل فعال نقش های عاطفی و اجتماعی زندگی را تجربه می کند. او با بازی های جمعی می آموزد که چگونه نوبت را رعایت کند، چگونه به ترتیب، مسئولیت ها را تقسیم کند و خلاقانه به حل مشکل بپردازد. هنگامی که کودک شما شخصیت های مختلفی را وانمود سازی می کند، درحال تجربه کردن "راه رفتن با کفش های دیگری است". با کفش های دیگران راه رفتن" به دستیابی او به مهارت های مهم اخلاقی و همدلی یاری می رساند. برای خردسالان طبیعی است که دنیا را از دید خود و با محوریت خود ببیند. آن ها با کمک بازی های جمعی، کم کم احساسات دیگران را درک می کنند. وقتی کودک پی می برد که با وانمودسازی می تواند خود را به جای هر کس و هر چیزی بگذارد، اعتماد به نفس پیدا می کند!
ادامه مطلب...
کتاب پارچه ای چیست؟
کتاب های لمسی پارچه ای برای کودکان کم بینا و نابینا و همچنین افرادی که دچار کم توانایی های فیزیکی و ذهنی هستند، مناسب اند. این کتاب ها بهترین راه برای آشنایی با لذت خواندن و وسیله ای ارزشمند برای کمک به درک مفاهیم واژگان و ایده ها هستند. این کتاب ها سبب ایجاد رابطه ی متقابل میان کودک نابینا با همکلاسان و افراد خانواده اش می شوند و او را تشویق به خواندن و لذت بردن می کنند.
بهترین نوع کتاب های لمسی آن هایی هستند که در تولیدشان از انواع گوناگون پارچه با بافت های متفاوت استفاده شده باشد و نه آن هایی که به تمامی با پارچه های نرم و لطیف تهیه شده اند. کتاب های لمسی باید به حد کافی محکم باشند تا در برابر هیجانات خواننده تاب بیاورند، متنی کوتاه و تصاویر ساده داشته باشند و مهم تر اینکه در هر وضعیت و حالتی قابل لمس باشند. بسیاری از کودکانی که قدرت دیدن حروف نوشتاری را ندارند، به اندازه ای از بینایی برخوردار هستند که از رنگ های شفاف و کنتراست بالای میان آن ها لذت ببرند. برخی از کودکان به طور خاص می توانند تلالو برخی پارچه ها را تشخیص دهند. اگر کتاب ها دارای صدا و بو باشند، جذابیت شان صد چندان می شود.
ادامه مطلب...